1. YAZARLAR

  2. Fatih Yokuş

  3. Bayram Ve Namazı
Fatih Yokuş

Fatih Yokuş

köşe yazarı
Yazarın Tüm Yazıları >

Bayram Ve Namazı

A+A-

Başı rahmet ortası mağfiret ve sonu azad olan ramazan ayının bir sonraki seneye kavuşmak ümidiyle üzülerek uğurlarken, bayramın sevinciyle ile bir nebzede olsa seviniyoruz.
Kaşgarlı Mahmut Divan-i lugati't-Türkte Bayram kelimesinin kökünü "bezran" olarak vermiş. Ayni kelime Pehlevi farısçasında "sevinç ve eğlence günü" anlamına gelir.
Arapça ve Süryanice de "iyid" oda "tekrar dönmek" anlamına gelen"avd" kelimesinde türemiştir. Türklerin islamı kabul etmeleri ile "bezran", ve bayram olarak ramazan ve kurban bayramlarını kutlamışlardır.
Nefsin terbiyesi, fakirin halini, açlık ve susuzluğun ne manaya geldiğini ve Allah'ın nimetlerinin kimetini anlamamıza vesile olan bu seneki Ramazan orucunun sonuna geldik. Allah nasip ederse 15 Haziran Cuma günü bayram olacak ve bizde bayram namazıyla beraber bu günü doya doya kutlamaya çalışacağız.
Hiçbir engel yokken ve de canımız çektiği halde sırf Allah rızası için yemeyip, içmeyip cinsi ilişkide bulunmayarak tuttuğumuz orucumuzu inşaAllah ahirette mükâfatını fazlasıyla görecek ve "Allah'a şükürler olsun ki orucumuzu tutmuşuz" diyeceğiz.
Sayılı günler çabuk geçer.
İşte Ramazan nasıl geçti farkına bile varmadan sonlarına geldik. Tutmayanlar (mazaretsiz)) ne kayıp ettiklerini ahirette gördüklerinde, "eyvah, keşke bizde tutsaydik" pişmanlıklari fayda etmeyecektir.
Hz. Enes radıyallahu anh anlatıyor: "Resûlullah aleyhissalâtu vesselâm Medine'ye geldiğinde Medinelilerin iki (bayram) günleri vardı. O günlerde oynayıp eğlenirlerdi. "Bu iki gün(ün mana ve mahiyeti) nedir?" diye sordu.
"Biz cahiliye devrinde bu günlerde eğlenirdik!" dediler. Aleyhissalatu vesselam:
"Allah, bu iki bayramınızı onlardan daha hayırlı diğer iki günle değiştirdi: Kurban bayramı, Fıtır bayramı" buyurdu..."Ebu Davud, Salat 245, (1134); Nesai, Iydeyn 1, (3, 179)
Bayramlar, Allah'ın lutfüyla ihya edilen, neşe ve sevinç günleridir. Bu günlerde günahlar dışında yapılan her şey sevap olarak amel defterimize yazılır.
Bayramlar; ayni camide, safta, inanca sahip ve kardeş olduğumuz insanlarla kucaklama, kırgınlıkların, küslüklerin, tefrikanın, ayrılık ve gayrılığın son bulması günler olarak kabul edilir. Maalesef Ülkemiz ve Müslümanların yoğun yaşadığı bölgelerde siyasetin oluşturduğu tarafgirlik şuuru ve neticesinde oluşan tefrika bizleri korkutmakta barış ve kardeşlikten söz etme ümitsizliği vermektedir.
Allah'ı bir, Kıblesi bir, Peygamberi bir, Kitabı bir, Devleti bir, bayrağı bir, inancı bir... Barış ve esenlik dinine mensup olan bunca birlere sahip Müslümanlar, maalesef birbirlerini; hain, mürted, siyonist, hırsız, zalim ve benzeriyle ağır biçimde suçlamakta, taraftarları dışında, diğerlerini kardeş olarak kabul görmemektedir.
İnşaAllah bayramlar bu yanlışları görme ve hatalardan dönülmeye vesile olur. Bize düşen görev, farklılıkları, ayrılık-gayrılık vesilesi değil, Allah'ın bir lütfü olarak görmek, kusursuz dost yerine,birbirimizi kusuruyla sevmesini bilmek, kenetlenerek Din kardeşi olduğumuzu dünya aleme göstermektir.
Peygamberimiz sallallahu aleyhi ve sellem: "Müminler, bir binanın yapı taşları gibidirler. Onlar, birbirlerinin hayata tutulmasını temin ederler." (Buhari, Salat 88, Müslim, birr ve sıla 65)
Nasıl ki bina için her tuğlanın bir önemi varsa, fikrini ve siyasi görüşünü beğenmediğimiz her Müslüman da ihtiyaç vardır. Birbirimizi dışlama lüksüne sahip değiliz.
Bayram namazı (Şaffi mez); Erkek, kadın, hür ve köle her Müslümanın kılmasın sünnetül müekkedir. Münferiden(kendi başına) kılınsa da cemaatle kılınması daha efdeldır. İki rekaat olup kamet getirilmez bunu yerine اَلصّلَاةُ جَامِعَةً (selatül camie) denilir.
Namazdan önce bir şey yemek, tekbirler arefe güne akşam namazından, bayram namazı kılınana kadar söylemek sünnettir. Kaza namazı olanlar da kılsın.
Kılınışı:
Cemaatle kılınacaksa niyet getirilir; "Niyet ettim Ramazan bayramı namazını kılmak için uydum hazır imama."
Tekbir getirilip eller bağlandıktan sonra "vecehtü" okunur ondan sonra yedi tekbir getirilir, her iki tekbir arası orta uzunlukta bir ayet kadar beklenir ve: سُبْحَانَ اللَّهِ وَالْحَمْدُلِلّهِ وَلآ اِلَهَ اِللّه وَاللَّهُ اَكْبَرُ (Sübhanellahi vel hemdulillahi ve la ilahe illellahu ve llahul ekber)
Fatiha ve zammı sure okunur, birinci rekaat tamamlanır ikinci rekata başlamadan önce bu defa beş defa tekbir alınır ve her tekbir arası yukarıda yazılan dua okunur. ikinci rekaat bitirip selam verdikten sonra imam minbere çıkar ve iki hutbe okur, birincide dokuz tekbir getirilir ve hutbe okur (fıtır sadakası ile ilgili hutbe okuması daha uygundur) oturur ve ikinci hutbe için kalktığında yedi tekbir getirir ondan sonra ikinci hutbeyi okur.Hutbe bittikten sonra namaz biter. İstenirse camidekiler birbirleri ile bayramlaşılır ve dağılır.
Hanefi mezhebi;
Bayram namazı, Erkek, akıllı, baliğ, hür, sıhhatlı ve mukim olan herkese vaciptir
Kılınışı;
Kamet getirilmez yerine "Esselatü camiatün" diye seslenir. Niyet edilerek "Allah rızası için bayram namazını kılmak için uydum hazır imama" deyi tekbir getirilir ve eller bağlandıktan sonra "Sübhaneke" okunur sonra üç defa tekbir getirilir ve her tekbir arası "Süphanellehi vel hemdulillahi ve ilahe ilellahu ve llahu ekber" sonra normal namazlardaki gibi fatiha ve zamussure okunur birinci rekaat tamamlanır ikinci rekatta fatihadan önce yine üç defa tekbir alınır.
Hanehi mezhebine mensup birisinin Şafii mezhebine mensup bir imamın arkasında namaz kılması ve ya tersi bir durum da hiç bir sıkıntı yoktur.
DUA VE SELAMLARLA BAYRAMINIZI KUTLARIM

Bu yazı toplam 1376 defa okunmuştur.
Önceki ve Sonraki Yazılar

YAZIYA YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.