Sunay Demircan

Sunay Demircan

köşe yazarı
Yazarın Tüm Yazıları >

Eli Belinde

A+A-

 "Eli belinde" motifi, bilirsiniz, eski Anadolu sembollerindendir; ağırlıklı olarak halı-kilim üstünde kullanılır. Zaten sözlü kültürde, başka da bir şey yok deseni işleyecek.

 Neyse, konumuz şu, uzmanlar bu figürü ana tanrıçanın bereketi, doğurganlık, kısmet, neşe... diye yorumlar. Nefesi yetenler buradan hareketle işi Isis'e, Isthar'a kadar götürür.

 Oysa figür bakınca tanınacak kadar basittir, elini beline atmış, sokaktan eve dönmek bilmeyen haylaz oğluna seslenen annenin halidir bu.

 Veya, gecenin bir vakti sarhoş gelip anahtarı deliğe sokamamış kocaya kapı açan kadının pozisyonu.

 ...

 Çok tipik bir fırça pozisyonu.

 Anatanrıçaya kadar gitmenin pek alemi yok.

 Bir de erkek için eli belinde durumu var ki, bunu halıya işleyen olmaz (çünkü halıyı kadın dokuyor).

 Erkeğin durumu şudur: iki kol arkada, bir el diğerini yakalar, vücut belden 13 derecelik açı ile öne doğru eğilir ve adam o vaziyette, önüne baka baka yürür.

 Buna "adamın eli bir yerinde" duruşu derler.

 Sor bi neden?

 Adam köylü, hep yere bakar tohum çıkmış mı, yabani ot var mı? Toprak kurumuş mu? Para düşüren var mı?

 ...

 Bu pozisyonu neden halıya işlemezler?

 Diğeri ana tanrıça oluyor da bu duruştan tangri baba çıkmıyor mu?

 Çıkmıyor...

 Allah seni inandırsın, bu duruştan çıksa çıksa "ben bir garip kel oğlanım" duruşu çıkıyor ki bunu da kilime kim, neden işlesin?

Bu yazı toplam 2924 defa okunmuştur.
Önceki ve Sonraki Yazılar

YAZIYA YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.