1. YAZARLAR

  2. Sunay Demircan

  3. Kayseriliye altın heryerde lazım
Sunay Demircan

Sunay Demircan

köşe yazarı
Yazarın Tüm Yazıları >

Kayseriliye altın heryerde lazım

A+A-

 

Fotoğrafdaki kafatasını Kayseri Arkeoloji Müzesi’nde görmüştüm.

Ölünün ağzı, gözleri ve alnı, altın levhalarla kapatılmış. Acaba neden? Haydi, gelin ihtimalleri, bir bir sayalım:

 

  1. Göz ve ağızla birlikte, alnın da kapatılması biraz aklı devreye sokuyor gibi. “Gördüklerini, dediklerini, düşündüklerini burada bırak, o pislikleri ruhuna karıştırma, o bu yalan dünyadan temiz ayrılsın” diyor olabilir mi? Eski çağlarda altın ışık ve aydınlanmanın, bilgeliğin simgesiydi ve arınmayı da içeriyordu.
  2. Rahmetlinin altın levhaya verecek parası olduğuna göre bu kişi zengin ve soylu biri olsa gerekir. Varlık varsa, yaşamında iktidar da vardır. O zaman, “öldü gitti, oralarda ruhsuz bedenle iktidarını sürdüremezse ne olacak Mahmut abeye” diye düşünmüş olabilir eş dost. Ruhu kaçmasın diye kaçacak delikleri tıkamışlardır.  Eski Mısırda da ölüler mumyalanırlarken, beyin boşaltıldıktan sonra (kancalarla burun deliklerinden çekiyorlar) göz ve ağız pamukla tıkanırmış. Ama orda ruh (ba) zaten insan ölünce kuş olarak bedeni terkediyordu. Karıştırmamak lazım.
  3. Anadolu’da eskiden beri, biri ölünce hemen gözleri kapatılır, çene ve ayaklar bağlanır. Kimi yerlerde de ölü beden mezara konup, yüzü açılınca bir yakını gözlerinin üstüne bir avuç toprak koyarmış. “Bu dünyadan gözümüz aç gitmeyelim, giderken gözümüzü toprak doyursun” anlamında. Belki bizim kafatasının sahibi abeyimiz ziyadesiyle mala mülke düşkündü, gözü ve aklı altına doymuyordu (kafatası Kayseri’de bulununca insanın aklına geliyor böyle şeyler).  “Bu dünyada doymadı mübarek, öbür dünyada doyar belki” niyetiyle koymüş olabilirler.
  4. Altın paslanmayan, çürümeyen bir metal olduğu için, uzun ömürlü kabul ediliyordu. “Rahmetli çok şey gördü, yaşadı, bunları öldükten sonra yeni ruhuna da aktarsın; aktarma işini de altın yapıversin bir zahmet” demiş de olabilirler.
  5. Araf’da sıkışıp kalırsa, rüşvet niyetine kullanır diye Kayserili hemşehrileri bir iyilik düşünmüş olabilirler.
  6. Müzedeki görevliler bizim gibi hayalet avcılarıyla eğlenmek için, pirinç levhaları kesip kurukafaya koymak gibi bir muzipliği Anadolu arkeoloji tarihine armağan etmiş de olabilirler.

 

Bu yazı toplam 1350 defa okunmuştur.
Önceki ve Sonraki Yazılar

YAZIYA YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.