Diyanetin camilerdeki tabure kararı

İbadetler; belli kaide, kural ve zamanda nasıl yapılacağını; Kur'an ve hadislerden istifade edilerek detaylı biçimde fıkıh kitaplarında izah edilmiştir.

Mazeret sahibi kişinin namazını nasıl kılacağını da Peygamberimiz sallallahu aleyhi ve sellem net biçimde göstermiştir.

Peygamberimiz sallallahu aleyhi ve sellem'e basur hastalığı olan bir sahabenin namazı nasıl kılacağını sorması üzerine: "Ayakta kıl, eğer buna gücün yetmezse oturarak, yine gücün yetmezse yaslanarak kıl. Eğer gücün yetmezse sırt üstü kıl. Allah kimseye gücünün yetmeyeceğinden fazlasını yüklemez."(Buhari, Tirmizi, Nesâi, Ebu Davud ve Ibn Mâce)

Bütün bunlara rağmen, camilerde giderek artan Taburede, kürsüde veya koltukta oturarak namaz kılındığı görülmektedir.

Diyanetin geç olsa da camilerdeki bu duruma son vermek ve bu yanlışa dur demek için yasaklama kararı alması doğrudur.

Ne yazık ki ibadet ile adet arasındaki farkı bilmeyen ve cami cemaatinin artmasını da öne sürerek bu karara karşı duranlar olduğu görülmektedir.

Dindar! gözüken ve "çağımız", "peygamber döneminde tabure yoktu" diyerek taburede namaz kılma fetva verenlere itibarla mi veya bilmeyerek mi bu yanlışın yapıldığıdır.

Peygamberimiz sallallahu aleyhi ve sellem bir hastayı ziyaret edip onun yastığa oturarak namaz kıldığını görünce yastığı atıp şöyle buyurdu: "Gücün yetiyorsa yerde kıl, yetmiyorsa îmâ ile kıl. Secdede rükû'da daha fazla eğil."(Beyhakî) diyerek onun yaratığa oturarak namaz kılmasını men etmiştir.

Bir başka rivayette: "Oturarak kılmaya gücü yetmezse kıbleye yönelerek sağ tarafı üzerine kılar. Buna da gücü yetmezse ayaklarını kıbleye çevirerek sırt üstü kılar." buyurmuştur.(bahr-ür raik)

Alimran 191 ayet;

"Onlar ayakta dururken, otururken, yatarken hep Allah'ı anarlar;...) (Allah'ı anarlar; zikir ederler, namaz da bir zikirdir.)

Diyanet İşleri Başkanlığı 01.12.2010 tarihli DİYU karı ise: "Bu sebeple hastalık ve özürlülük gibi herhangi bir rahatsızlığı bulunan kimselerin, zorunlu olmadıkça namazlarını sandalyede değil, yere oturarak kılmaları uygundur.

Mazeret sahibi kişi; doktorun teşhisi ve fıkıh konusunda uzman bir alımın fetvasına göre de namazı nasıl kılacağını öğrenebilinir ve öylede kılabilir.

Yoksa, ağrıyı bahane edip, ayağını uzatarak, sağa uzanarak veya sırt üstü namaz kılma imkanı olduğu halde farz (nafile namaz değil) namazını taburede, kürsüde veya koltukta kılması caiz değildir.

Selam ve dua ile.

...

Önceki ve Sonraki Yazılar

YAZIYA YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.